Konstrundan 2022 är öppnad

Lördag 20 augusti 2022

Konstrundan i Mjölby 2022 är öppnad! Kristin Kellander (L) som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Mjölby kommun hade under fredagen äran att inviga konstrundan i Mjölby konsthall.

Läs mer om konstrundan på dess hemsida

En del av ”Ninnis” tal återfinns nedan.

Invigningstal Mjölby konstrunda 2022

För ett år sedan hände det: Mjölby kommun fick äntligen en konsthall! Och vilken konsthall – en gammal industrilokal med taggigt tak, som idag är väl skyltad både på fasaden och på trottoaren – för ni har väl sett den gröna paletten, den gula pennan och den röda penseln som visar vägen från stationen eller från Galleria Kvarnen fram hit till konsthallen?

Ett år har gått sen konsthallen öppnades, då med en konstrunda, precis som idag. Vår konsthall är idag full av aktiviteter, och konstrundan är en av de allra populäraste, som får många att gå ut och ta del av kulturen som skapas av kommunens konstnärer.
Att det finns en konsthall är dels resultatet av en önskan från Mjölby konstförening om behovet av en lokal där konstnärer och konstintresserade kan mötas, och dels behovet från barn och unga som vill lära sig mer om bild och form via Kulturskolan. De här båda behoven sammanföll och idag är det kö till både kulturskolan och hos konstnärer som vill ställa ut! Mjölby konstförening jobbar på och ser till att den ena utställaren avlöser den andra, och en allt större publik har lärt sig att hitta hit!

Det finns ett mycket stort intresse för konst här i kommunen, hos alla åldrar, och oavsett om man själv är den som skapar eller om man föredrar att vara åskådare. Det vi ser runt omkring oss visar på konstens förmåga att vara spretig och därmed inkluderande. Det finns något för alla, oavsett ålder, tycke och smak i den konstrunda som börjar just här – med samlingsutställningen där alla deltagande konstnärer visar ett verk vardera, och förhoppningsvis lockar besökarna vidare ut till i princip varje vrå av kommunen.

Här finns det stillsamma, lågmälda, skira och vackra. Här finns det bullriga, storslagna och färgstarka. Olika tekniker, olika material samsas sida vid sida. Det finns konstverk som berättar och släpper in oss, och det finns konstverk som kräver att vi letar lite djupare i bilden och i oss själva. Mångfald och spretighet – likheter och olikheter. Konsten är som oss alla – vi är alla lika, och olika. Den förenar, förför och förskräcker ibland – den gör oss rikare.

Tack till alla ideella krafter i konstföreningen, tack till alla konstnärer som så generöst delar med sig av sitt skapande, och stort tack till alla er som är här för att ta del av konstens magi!

Härmed förklarar jag 2022 års konstrunda för öppnad!