Se alla

På lätt svenska

Liberalerna i Mjölbys politik

Här kan du på lätt svenska läsa mer om vad Liberalerna i Mjölby vill.

Friheten är viktigast för Liberalerna

Liberalism betyder frihet.
Du ska ha frihet att leva ditt liv
på det sätt som du vill leva.
Ditt kön, var du kommer från
eller vem du blir kär i
ska inte påverka din frihet.

För oss är det viktigt att arbeta för
allas rätt till frihet och trygghet.
Liberalerna vill också sänka skatten
så att du får mer frihet
att använda dina pengar som du vill.

Alla har rätt att säga vad de vill
och vad de tycker.
Liberalerna kommer alltid
att försvara friheten och yttrandefriheten.

Vi kommer också alltid
att arbeta för bra utbildning
och att våra lagar gör vårt samhälle tryggt.

Det är frihet för Liberalerna.

Skolan är viktigast för Liberalerna i Mjölby

Liberalerna i Mjölby arbetar för hela kommunen.
Mjölby, Mantorp, Skänninge med mera.

Liberalerna i Mjölby tycker att skolan är viktigast.
Skolan gör att människor får chansen att
bestämma mer över sitt eget liv.

Mjölbys skolor ska vara bra, för alla.
Vi använder mycket pengar till skolan
och vill att elevernas resultat ska bli bättre.

  • Den som behöver stöd ska få det.
  • Den som behöver svårare uppgifter ska få det.
  • Lärarna ska få fokusera på att lära ut.
  • Människor ska kunna lära sig saker oavsett hur gamla de är.
  • Barnkonventionen ska vara en del av skolan.

Annat som Liberalerna i Mjölby vill

Liberalerna i Mjölby har fler förslag.
Saker som handlar om annat än skolan.

  • Äldre ska få bestämma mer över sina liv.
  • Maten är viktig för både barn och gamla.
  • Var rädd om miljön i kommunen.
  • Minska utsläppen för klimatets skull.
  • Släng mindre mat.
  • Släng mindre sopor.
  • Köp mer mat som är gjord nära Mjölby.
  • Jobba hårdare för att få bort knarket.
  • Hjälp människor som drabbas av hedersvåld.
  • Gör daglig verksamhet bättre.
  • Försök att höja habiliteringsersättningen.
  • Gör en plan för att kommunens lokaler ska kunna vara tillgängliga för alla.
  • Använd kameror för att göra det tryggare på järnvägsstationerna.
  • Byt ut bensinbilar mot elbilar.
  • Använd mer solenergi i kommunens hus.
  • Gör det lättare att cykla.
  • Gör det lättare att åka buss.
  • Fler ska kunna få spela instrument, spela teater, måla och dansa.
  • Bygg ett utebad i Mantorp.
  • Stötta Regnbågsveckan i Mjölby, för människors rätt att älska vem de vill.
  • Gör det lättare för företag att växa.
  • Planera för hur vi ska göra städerna större.
  • Planera för hur det ska gå att bo på landet.

Tre olika val

Den 11 september är det tre olika val
till kommun, region och riksdag.

Liberalerna i Mjölby ställer upp i kommunvalet.
I kommunfullmäktige finns 45 platser.
Liberalerna har fyra platser.
Tillsammans med fyra andra partier
är Liberalerna med och styr kommunen.

Liberalerna finns också i regionvalet.
Liberalerna finns också i riksdagsvalet.

Om du vill så kan du rösta på en person i ett parti.
Då sätter du ett kryss i en ruta vid namnet på listan.

Liberalerna i Mjölbys lista till kommunfullmäktige i valet 2022

Liberalernas lista till regionfullmäktige i valet 2022

Liberalernas lista i Östergötland till riksdagen i valet 2022

Liberalerna i Mjölby i sociala medier

Liberalerna i Mjölby finns på sociala medier.
Vi finns på Facebook och Instagram.
Där kan du se bilder och läsa om vad vi gör.

Liberalerna på Facebook

Liberalerna på Instagram

Kontakta Liberalerna i Mjölby

Du kan kontakta oss via e-post.
Skicka till: mjolby@liberalerna.se

Tack för att du har läst vår information!