Angående cykelvägen Mantorp-Viby-Sjögestad

Fredag 20 oktober 2017

Sträckan mellan Mantorp och Sjögestad utgör i dag ett ”glapp” i ett annars väl utbyggt cykelvägsnät i Östergötland. En komplettering finns i regionens planer och pengar finns avsatta från Mjölby kommuns håll. Tyvärr är Linköpings kommun inte lika aktiva, men det krävs att båda kommunerna är med på tåget. I annat fall kan inte de regionala pengarna som finns för utbyggnaden användas.

Vi i Liberalerna har legat på och har bland annat i kommunfullmäktige frågat varför ingenting händer. Vi fortsätter också att bevaka frågan för att den inte ska glömmas bort i den generella bygghetsen.

Mantorp – Viby ett första steg

En cykelväg mellan Mantorp och Viby är i sammanhanget extra viktig, då den berör många barn som har sträckan som skolväg. Utifrån trafiksituationen är det olämpligt att barn cyklar där, inte minst nu när höstrusket är här och vintern ligger framför oss.

Om ingenting händer inom kort tycker vi i Liberalerna att kommunen måste titta på alternativet att på eget bevåg bygga den första delen till Viby. Detta för trafiksäkerhetens skull, men också för miljöns skull då korta bilresor är en stor källa till onödiga utsläpp.

Har du tankar om cykelvägen? Hör gärna av dig till mjolby@liberalerna.se!