Fördelning av förtroendeuppdrag och kommande utbildning

Tisdag 29 november 2022

Från och med oktober har vi, utifrån valresultatet, ett nytt kommunfullmäktige. Liberalerna i Mjölby behåller fyra mandat av totalt 45.

Hur partierna beslutar om vilka personer som ska föreslås till övriga uppdrag som partierna har förhandlat sig till varierar. I Liberalerna är det medlemmarna som via röster på ett medlemsmöte beslutar om det. Den 18 oktober hölls ett sådant möte, där de flesta förslagen beslutades om – och ett fåtal därutöver uppdrogs åt styrelsen att hantera. I november beslutade sedan kommunfullmäktige enligt förslagen från Liberalerna och fördelningen av poster ser ut enligt nedan.

Politiska uppdrag, Liberalerna i Mjölby

Kommunfullmäktige: Ordinarie Kristin Kellander, Tobias Josefsson, Curt Karlsson och Gun-Inger Andersson, ersättare Fredrik Rödström Nygren och Carina Johansson

Kommunstyrelsen: Ordinarie Tobias Josefsson, ersättare Fredrik Rödström Nygren

Omsorgs- och socialnämnden: Ordinarie Yvonne Mellberg-Jakobsson

Utbildningsnämnden: Ordinarie och ordförande Gun-Inger Andersson, ersättare Maria Josefsson

Kultur- och fritidsnämnden: Ordinarie och ordförande Kristin Kellander, ersättare Ann-Sofie Kullander

Samhällsbyggnadsnämnden: Ordinarie och förste vice ordförande Curt Karlsson, ersättare Jonatan Bennich

Bostadsbolagets styrelse: Ordinarie och ordförande Jim Kellander

MSE:s styrelse: Ersättare Johannes Lindberg

Revisionen: Ordinarie Bill Sjölund

Överförmyndarnämnden: Ordinarie och vice ordförande Maria Larsson

Lantmäteriet: Jim Kellander, ordinarie i tätort och ersättare i landsbygd

Medlemsträffar med utbildning för förtroendevalda

Vid nyår är det dags för de nya laguppställningarna i nämnder och styrelser att göra entré. Liberalerna i Mjölby genomför därför ett antal medlemsträffar för både nya medlemmar och medlemmar som har varit med ett tag.

Tanken är att vi träffas vid några tillfällen för att lära känna varandra, samtidigt som vi höjer kunskapen inom ett antal områden som är viktiga för dig som förtroendevald att känna till. Även övriga medlemmar som ännu inte har några uppdrag är mycket varmt välkomna att få veta mer, för att kanske i framtiden vara mer förberedd för att vara mer aktiv.

Tanken för vår del är att till stor del inrikta innehållet mot praktiska frågeställningar.

• Hur fungerar politiken?
  • Möten?
  • Vem gör vad?
  • När?
  • Hur är det att vara ny politiker?
  • Vad betyder alla konstiga ord och förkortningar?
  • Hur får man en idé att bli verklighet?

Dessutom sneglar vi även mot de mer liberala frågorna och den politik som tillsammans med andra partier ska bli verklighet genom Handslag för Mjölby.

Mjölby kommun kommer under januari 2023 att erbjuda utbildning för nya förtroendevalda. Därför kommer vi att inleda med ett liberalt möte i början av december och fortsätter därefter med uppföljningar i början av februari och mars.

Planerade dagar för medlemsträffar med utbildning:
Lördag 3 december
Lördag 4 februari
Lördag 4 mars

Anmäl gärna ditt deltagande till mjolby@liberalerna.se att du kommer, så att vi kan ordna med lagom mycket fika! Även om du inte anmäler dig är du så klart välkommen att delta.

Vi hoppas på god uppslutning från både nya och rutinerade liberaler, det är så vi skapar en riktigt bra blandning och får givande diskussioner.

Varmt välkommen!

Styrelsen i Liberalerna i Mjölby