Mjölby satsar ännu mer på kultur och fritid!

Satsning på föreningsstöd och kulturutbud

Tisdag 13 december 2022

När den generella trenden i samhället i dag är att stödet till föreningar inom området kultur och fritid sänks i de ekonomiskt tuffa tiderna väljer Liberalerna i Mjölby och samarbetspartierna i Handslag för Mjölby (S, C, KD, MP) i stället att satsa ännu mer på de goda krafterna i civilsamhället.

– Vi visar att vi på riktigt värdesätter föreningarnas goda arbete. Kommunen är beroende av de ideella krafterna i samhället och vi måste göra allt vi kan för att underlätta deras arbete. De mjuka värdena är viktiga! Inte minst för en ökad trygghet och för det långsiktigt förebyggande arbetet mot utanförskap och kriminalitet, säger Kristin Kellander (L) som är ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Kraftig ökning av föreningsstöd

Det som nu presenteras i samband med budgeten för 2023 är en ovanligt stor föreningssatsning. Totalbudgeten för föreningsstöd uppgår nu till totalt 5,5 miljoner under året (tidigare år 3,7). Tjoho!!

– Det här kommer att göra skillnad för alla våra föreningar och de är utifrån den dialog vi har mycket nöjda med förändringen. Det är mycket länge sen vi justerade bidragen och nu anpassar vi dem så att de motsvarar dagens behov och kostnadsläge, förklarar Kristin.

– Under pandemin har vi tappat ca 25 procent av de aktiva barn och unga i föreningslivet. Vi måste på alla sätt hjälpa föreningarna att få tillbaka och behålla aktiva.

Höjningar genomförs för verksamhetsbidrag (med 25%), hyresbidrag (40%), driftbidrag (50%), bidrag till hembygds- och bygdegårdsföreningar (50%), arrangemangsbidrag (40%) med mera. Under året ska också en översyn av bidragen göras, så att de hamnar rätt framåt.

Satsning på utökat kulturutbud

Dessutom väljer Liberalerna och Handslaget att satsa 600 000 kronor extra på ett utökat kulturutbud under 2023, bland annat riktat mot barn och unga. Barnteater, ferieaktiviteter, musik i Gästisparken, utomhusbio och mer därtill ryms inom satsningen, som ska göra nytta för många i samhället.

– Jag är stolt över att vara del av en politisk majoritet och en kommun som tar både kulturen och fritidsverksamheter på allvar. Särskilt i tuffa tider är det viktigt för oss som människor att ha meningsfulla inslag i livet, saker som gör att vi mår bättre tillsammans, avslutar Kristin.