Rätt lösning för Klämman – tyck till om namnet!

Måndag 19 juni 2017

Under förra veckans sammanträde i kommunfullmäktige i Mjölby var investeringsbudgeten för det kommande året en av flera tunga frågor – och i denna fråga klubbades den för många viktiga frågan om en välutrustad ny hall/arena på Klämmestorpsområdet i Mantorp igenom.

Vi i Liberalerna Mjölby har under ett antal år drivit frågan om ytterligare en yta för idrotten i Mantorp, i olika former beroende på möjligheterna att få gehör. Tidigare har intresset från övriga partier återfunnits på skalan mellan fisljummet och iskallt, men därefter vände allt på en femöring och en välbehövlig stor satsning blev helt plötsligt aktuell.

I den aktuella processen har Liberalerna varit starkt (och initialt ensamt) drivande i frågan om att få till en lösning som tillfredsställer de behov som både handbollen, innebandyn och gymnastiken har. Efter att som enda parti i Kultur- och fritidsnämnden ha förespråkat den nu slutliga, mest relevanta lösningen har i princip alla partier anslutit sig. Utifrån samma argumentation. Först anslöt våra vänner i Moderaterna och därefter den styrande majoriteten. Sverigedemokraterna har så vitt vi kan avgöra varit emot satsningen från första början ända till nu, eller åtminstone vill de inte se den nu.

Den stora vinnaren i det hela? Idrotten och människorna i Mantorp!

Idrott i MantorpVi ska samtidigt komma ihåg allt det arbete som andra har lagt ner i frågan. Många är de fötter, händer och munnar som har argumenterat för att Mantorp skulle få denna lösning. Vi skickar givetvis ett stort tack till alla som engagerat sig i frågan och därigenom bidragit till framgången. Bra jobbat!

Tyck till om namnet!

Det här är en seger för Mantorp och för oss, i dessa just nu sorgliga tider för orten. Nu jobbar vi vidare även med andra frågor, men vill samtidigt åter igen lyfta upp vårt förslag om att skapa delaktighet i val av arenanamn. Utifrån en medborgardialog vill vi att kommunen ska samla in namnidéer, utvärdera dem och slutligen presentera ett antal förslag som medborgarna får rösta på.

Vår förhoppning är att detta ska ge en ännu tydligare förankring kring den förstärkta samlingspunkt vi ser framför oss, en samlingspunkt som Mantorp förtjänar.