Liberalerna Mjölby tar ställning i två aktuella frågor

Kandidater till partiledare och Europaparlamentet

Onsdag 27 mars 2019

Liberalerna Mjölbys partiledarkandidater

Liberalerna Mjölby har diskuterat tänkbara kandidater till partiledarposten i Liberalerna. Vi har utgått från ett brett perspektiv både inom och utom partiet. Syftet är att ge möjligheter att hitta en partiledare som kan föra partiet in i framtiden, med den verkliga förnyelse som krävs.

Efter moget övervägande har styrelsen valt att nominera följande kandidater, som tillsammans ger valberedningen en intressant blandning mellan erfarna politiker och respekterade liberala namn utifrån.

Nuvarande EU-kommisionären Cecilia Malmström är en erkänt skicklig och stark liberal politiker som är vårt förstanamn inför valet av partiledare.

Därefter redovisas övriga kandidater utan inbördes ordning. Riksdagsledamoten Christer Nylander är en klok socialliberal röst, tidigare ministern Nyamko Sabuni är en modig och karismatisk liberal.

Utöver dessa förordar vi två starka liberala röster i statsvetaren Sakine Madon (chefredaktör på Upsala Nya Tidning) och journalisten Peter Wolodarski (chefredaktör på Dagens Nyheter).

1. Cecilia Malmström

2. Sakine Madon
2. Christer Nylander
2. Nyamko Sabuni
2. Peter Wolodarski

Bakom beslutet står en enig styrelse.

Wikström vårt förstanamn till Europaparlamentet

Liberalerna Mjölby anser att Cecilia Wikström ska finnas med på partiets lista till valet till Europaparlamentet. Vi önskar att Cecilia även vid kommande partiråd placeras på förstaplatsen, i andra hand på en framskjuten position och i sista hand längre ner på listan. Vi har samtidigt respekt för att Cecilia utifrån läget inte önskar att vara förstanamn.

Det är oerhört viktigt att det finns en stark svensk liberal röst i Europaparlamentet. Cecilia Wikström har under det senaste decenniet bevisat att hon kan förvalta sin kompetens för att göra verkstad av liberal politik. Hon har även fått erkännanden för det och är en av Europas mest framstående parlamentariker.

Cecilia har inför den tidigare nomineringsprocessen varit helt öppen med sina engagemang i bolagsstyrelser och vi har förtroende för att hon kan göra de nödvändiga avvägningar som krävs.

Bakom beslutet står en enig styrelse.