Se alla

Liberalerna vill se en lokal satsning på särskilda undervisningsgrupper

Ökat behov av särskilt stöd

Fredag 1 mars 2024

Med syfte att lyfta alla elevers kunskaper och skapa mer lugn och ro i klassrummen vill Liberalerna i Mjölby se en lokal satsning på särskilda undervisningsgrupper utanför den ordinarie klassen.

Liberalerna har i regeringen drivit frågan om att tillföra resurser till kommunerna, bland annat för att just skapa möjligheter för fler särskilda undervisningsgrupper. Det vill vi i Liberalerna i Mjölby möta upp med motsvarande satsning lokalt i kommunen.

Vår ambition är att fler elever ska kunna få stöd i mindre, särskilda undervisningsgrupper under delar av eller under hela skoldagar – både för deras egen och för deras klasskompisars skull. Det är samtidigt viktigt att alltid ha utgångspunkten att eleverna ska kunna återvända till sina ordinarie klasser, inte permanent placeras i särskilda undervisningsgrupper.

Det kan exempelvis genomföras utifrån en modell där central ersättning tillförs skolorna för varje elev som rektor beslutar om placering i särskild undervisningsgrupp. Detta måste naturligtvis utredas närmare och en budget för området skapas.

Liberalerna i Mjölbys årsmöte 2024 uttalar härmed stöd för att driva frågan om en lokal satsning på särskilda undervisningsgrupper inför 2025.

Om särskilda undervisningsgrupper
Särskilda undervisningsgrupper betyder mycket för elever i behov av särskilt stöd som annars riskerar att inte klara grundskolan. Det kan handla om elever som har svårt att koncentrera sig i större klassrum, som är utåtagerande eller elever som behöver mer lärarstöd för att ha en chans att uppfylla kunskapskraven.

En elev som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska enligt skollagen skyndsamt bli erbjuden stöd. Om anpassningar i den vanliga undervisningen inte är tillräckligt kan mer omfattande stödinsatser sättas in. En viktig form av särskilt stöd är så kallade särskilda undervisningsgrupper, där en mindre grupp elever kan samlas för att få utökat stöd av speciallärare.

Särskilda undervisningsgrupper har varit ett naturligt och vanligt förekommande inslag i den svenska skolan under lång tid. Så är det inte längre. Sedan kommunaliseringen på 1990-talet har allt färre elever med behov av särskilt stöd fått möjligheten att komma ikapp med hjälp av särskilda undervisningsgrupper. I dag är det endast drygt en procent av eleverna i Sverige som får stöd genom särskilda undervisningsgrupper.