Ny discgolfbana med 18 hål i Mjölby

Ny discgolfbana i Bockarp

Tisdag 18 januari 2022

I sommar väntas en helt ny 18-hålsbana för discgolf vara färdig i Mjölby.

– Efterfrågan inom discgolfen har varit väldigt stor! Det har vi inte minst märkt av genom alla de Mjölbyförslag som har inkommit, plus det stora tryck som varit på niohålsbanan under 2021, säger Kristin ”Ninni” Kellander (L) som är ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Sedan tidigare finns en 9-hålsbana vid Kungshögaskolan. Den nya 18-hålsbanan i Bockarpsområdet ökar möjligheten till utomhusaktiviteter i pandemitider, plus att den underlättar för invånarna och besökare att fortsätta de goda vanorna även efter pandemin.

– Samarbetet med föreningen Mjölby discgolf gör att vi tillsammans möjliggör friskvård som passar många, oavsett ambitionsnivå. Discgolfens närvaro är väldigt positiv, både för spontanidrottande och mer regelbunden träning. Att vi genom den nya banan stöttar bildandet av en ny förening inom en idrott som vi hittills inte har haft föreningsaktiviteter inom är också väldigt glädjande, konstaterar Kristin.

Bygget av discgolfbanan ligger i linje med det långsiktiga arbete som Liberalerna och de övriga partierna (S, C, KD, MP) i Handslag för Mjölby har enats om när det gäller att skapa olika typer aktivitetsplatser runt om i kommunen. Pengar avsätts återkommande i investeringsbudgeten för att kunna stimulera aktiviteter och idrottande, på olika platser runt om i kommunen.

Läs även mer om den nya discgolfbanan i ett separat reportage i Corren