Liberalerna håller ställningarna i kommunvalet

Preliminärt valresultat 2022

Måndag 12 september 2022

Valrörelsen 2022 är över. Valdagen den 11 september är också över. Det preliminära resultatet under valnatten pekar just nu på att Liberalerna i Mjölby behåller våra fyra mandat i Mjölbys kommunfullmäktige. Med lite perspektiv är det en väldigt stark prestation att som ett mindre parti i ett styre tillsammans med ett betydligt större parti behålla sina mandat.

Liberalerna i Mjölby får i valet 2022 ett lägre procentuellt resultat än i valet 2018. Preliminärt 8,3 i jämförelse med 9,4. Det är inte roligt att backa, men vi håller ändå ställningarna på ett bra sätt och ligger fortfarande på en högre nivå än 2014. Vi är dessutom med marginal fjärde största parti i Mjölby kommun.

I den fantastiska valkretsen Viby är vi fortfarande störst av alla partier med 26,6 procent. Även i Mantorps centrum och Veta når vi över 20 procent, vilket är väldigt, väldigt starkt. Särskilt när partiet på riksplanet ligger under fem procent i resultat.

Ett stort tack går ut från oss till alla er som har valt att lägga era värdefulla röster på Liberalerna i Mjölby!

Många av våra medlemmar har bidragit i kampanjandet i stort och smått, med hushållsutskick, med utdelningar av flygblad och lokala blad, med att tala om att de kandiderar, med valaffischer, med att diskutera politik, med att sprida budskap fysiskt och digitalt, med att peppa varandra, med att vara konstruktiva och mycket annat. Det är vi oerhört stolta över och skickar även ett stort tack till alla inblandade för alla viktiga insatser!

På onsdag vet vi mer om det slutliga resultatet då den så kallade onsdagsräkningen genomförs och vi kan inte ta det preliminära valresultatet för givet. Vi kommer att utvärdera, analysera och fundera på vad vi tror är bäst för Mjölby kommun och för Liberalerna i Mjölby framåt. Men först ska utfallet i valet klarna ordentligt.

Avslutningsvis, åter igen ett stort tack till alla inblandade!