SFI för ukrainare och ukrainsk vänort

Tisdag 6 september 2022

Det pågår just nu ett fruktansvärt krig i Europa. Angriparen Ryssland bryter upprepade gånger mot folkrätten och utsätter mängder av oskyldiga människor i Ukraina för ett fruktansvärt lidande. Det har nu gått över ett halvår sedan kriget bröt ut och vi ser ingen ände på stridigheterna.

Samtidigt som vi agerar kortsiktigt för att förhindra fasorna och hjälpa de utsatta måste vi börja tänka mer långsiktigt. Därför föreslår Liberalerna dels att SFI görs tillgängligt för ukrainare i Mjölby kommun och dels att kommunen skaffar en vänort i Ukraina.

SFI för ukrainare

Kriget i Ukraina ser dessvärre ut att bli långvarigt. Det innebär att de människor som har kommit som flyktingar från Ukraina till Sverige och Mjölby kommun därför är här för att stanna under en längre tid. Barnen går i skolan och rotar sig i samhället, både med det nya språket svenska och sina nya vänner i Mjölby.

Liberalerna vill att även familjemedlemmar och andra vuxna som finns här i Sverige – och sannolikt kommer att göra det under en lång tid – ska få möjlighet att lära sig svenska och kunna integreras i det nya landet. Vi vill därför att kommunen ska erbjuda Svenska för invandrare (SFI) även till ukrainska flyktingar.

I dag ges inte kommuner specifika statsbidrag för dessa personer, men kommunen har fått en annan typ av ersättning från Migrationsverket för mottagandet av människor som har flytt från Ukraina. Som det ser ut just nu har kommunen fått mer pengar än vad vi har haft kostnader för när det gäller boendeplatser och liknande. Liberalerna vill bland annat därför att Mjölby kommun, likt Ystad och andra, ska använda en del av dessa pengar för att erbjuda SFI till ukrainare som finns här hos oss.

I praktiken handlar det sannolikt om relativt få personer och det finns inte heller något tvång inblandat. Oavsett det ser vi erbjudandet om att ukrainare ska få lära sig svenska inom ramen för SFI som ett uttryck för viktiga liberala principer om humanism och solidaritet.

Vänort i Ukraina

Vad händer den dagen då kriget äntligen är över och Ukraina ska fortsätta sin resa mot väst och ett annalkande EU-medlemskap?

Vi i Sverige kan på flera sätt hjälpa till att bygga upp Ukraina igen. Ett sätt för oss att på det lokala planet i Mjölby kommun göra skillnad är att skaffa en vänort i Ukraina. Med vänskap, kompetens och resurser kan vi tillsammans bidra till att stötta ett återfött land. Stockholms stad har ingått ett vänortsavtal med Ukrainas huvudstad Kiev och Mjölby kommun bör agera på motsvarande sätt

Mjölby har i dag tre vänorter: Hankasalmi i Finland, Häädemeeste i Estland och Karmøy i Norge. I en kommande fas av Ukrainas återuppbyggnad skulle det vara ett naturligt steg för oss att både mentalt och fysiskt vara med och stötta en vänort i det blågula syskonlandet.

Vi får just nu och under en tid framöver lära känna nya ukrainska vänner. Människor som har flytt till oss för att få en fristad i väntan på att återvända hem. Bland annat hos dessa kämpar finns kontakter och kunskap som kan användas för att framöver finna en lämplig vänort i Ukraina och bygga vidare på en långsiktig relation.

Mjölby kommuns vision bär uttrycket ”Världsvan och hemkär”. Att söka en vänort i Ukraina vore verkligen att låta den visionen bli ännu mera levande.

Tobias Josefsson (L)
Förstanamn på kommunlistan för Liberalerna i Mjölby