Succéval för Liberalerna Mjölby!

Måndag 10 september 2018

Kära väljare och partivänner i Liberalerna Mjölby, vi har ett resultat!

Eller, tre… och alla visar på ökningar!

Stark ökning i kommunvalet – succé!

En helt fantastisk valrörelse runt om i kommunen har gett en mycket positiv effekt. Vi ökar med imponerande 2,0 procentenheter och landar på 9,5% i kommunvalet. Vi ökar våra röster med flera hundra och befäster positionen som kommunens fjärde största parti.

Inte minst ökar vi från tre till fyra mandat i kommunfullmäktige. Vi snuddade ett tag på ett femte, men nådde inte riktigt dit.

Tack, tack, tack till alla som har bidragit i stort och smått! Det är tillsammans som vi har åstadkommit denna fantastiska framgång! Det är nu framtiden börjar, det är nu vi ska förvalta alla de 1 673 röster som har getts till oss.

Mandatfördelning i kommunfullmäktige.

Det kommunala parlamentariska läget är mycket osäkert. Den tidigare majoriteten har tappat sin makt, i och med att Socialdemokraterna backar rejält och tappar tre mandat. Läget innebär samtidigt att den forna Alliansens partier är större än de rödgröna, med 19 mandat mot 18. Samtidigt kan exempelvis en koalition med Moderaterna och Socialdemokraterna nå egen majoritet.

Vi har några helt fantastiska resultat att rapportera från valdistrikten, eller vad sägs om detta?

Viby: 27,8% (+10,3) och största parti i valkretsen!
Veta: 24,7% (+7,5) och näst största parti
Mantorps centrum: 25,2% (+9,6) och näst största parti

Mer än var fjärde väljare i Mantorp röstar alltså på Liberalerna. Wow!

Samtidigt kan vi notera en stark ökning även i Skänninge, inte minst på landsbygdsdistriktet där ökningen är 2,2 procentenheter till 5,2. Sya/Västra Harg/Östra Tollstad ökar med 2,6 till vackra 11,8%. I Mjölbyområdet ökar vi i de flesta valdistrikt och backar bara en aning i några få.

Jag skulle vilja betrakta kommunvalet som en succé för Liberalerna! Vi har tydligt satt skolan först och varit konsekventa med det, samtidigt som vi har lyft fram både äldreomsorgen och lokala frågor som berör människor.

Spännande väntan i landstinget/regionen

Även på landstingsnivå gör vi ett bra val i Mjölby kommun och ökar med 1,2 procentenheter till 6,6. I övriga kommuner i vår valkrets ser det relativt bra ut, men om det räcker till ett återvunnet mandat återstår att se. Just nu är det +1 mandat i Östergötland, men det räknas ännu i skrivande stund.

Vi får invänta slutresultatet efter en god insats.

Landstingsvalet i Mjölby kommun, som ingår i en större valkrets.

Framåt även i riksdagsvalet

Vår normalt sett svagaste del av de tre nivåerna är även denna gång riksdagsvalet. Vår lokala framgång har oavsett det gett resultat även på riksplanet, där vi ökar med 0,2 procentenheter till 4,5. Det innebär totalt 791 röster. Det är ingenting som jag personligen är nöjd med, men det går  åt rätt håll och det är bara att fortsätta arbetet även här.

Med dessa ord vill jag avsluta med ett gigantiskt tack till alla som har valt att förära oss i Liberalerna Mjölby med de vackra demokratiska rösterna och även ett stort tack till alla som har engagerat sig i stort och smått. Utan alla er vore vi ingenting.

//Tobias Josefsson, valledare