Rätt till trygghet på landsbygden

Tisdag 4 september 2018

Över 200 nya poliser i Östergötland år 2025

DEBATT 2018-09-04

Vi som bor på landsbygden förväntar oss inget apotek runt hörnet, ingen nattöppen pizzeria, ingen skola ett stenkast bort, ingen galleria i närheten och ingen polisstation i kvarteret.

Frånvaron av detta är nämligen delar av det som gör livet på landsbygden värt att leva. Lugnet. Närheten till naturen. Sammanhållningen. Livskvaliteten. Lanthandeln. Byalaget. Idrottsföreningen. Om allt från staden hade funnits på landsbygden hade inte landsbygden funnits.

Vi förväntar oss däremot en grundläggande servicenivå som finansieras av våra gemensamma skattepengar. Förskola och skola inom rimligt skolskjutsavstånd. Digitala kommunikationer i form av bredband. Möjlighet att transportera oss på farbara vägar. Rätt att få hjälp av polis när vi utsätts för brott.

Jag är en liberal själ med hjärtat och bopålarna på landsbygden. Därför blir jag upprörd när människor som drabbas av brott och anmäler det nekas polisbesök på grund av att de bor där de gör. Polisen har i dag en utsatt situation och de anställda kämpar på så gott de kan, men det behövs mer. Poliserna behöver bli fler för att kunna göra mer.

I Liberalernas Sverige finns det år 2025 ytterligare 5 000 poliser i tjänst. Därtill har 2 000 av de redan befintliga omflyttats till yttre tjänst, tack vare avlastning med pappersarbete. I Östergötland har över 200 nya poliser tillkommit, om Liberalerna får bestämma. Exempelvis i Ydre två stycken, i Boxholm tre, i Valdemarsvik fyra, i Kinda fem och i Mjölby 13. Lägg därtill de 90 kommunala trygghetsvakter som har anställts i länet.

Om jag får din röst i riksdagsvalet 2018 kommer jag fortsätta att arbeta för en trygg landsbygd med en närvarande polis. Det kommer inte att bli lätt, men jag ger inte upp i första taget. Jag är nämligen en jobbig jäkel.

Tobias Josefsson, Mjölby
5:a på Liberalernas riksdagslista i Östergötland

» Till Facebook-sidan för ”En jobbig jäkel”

» Läs mer om Liberalerna Mjölbys politik för trygghet och säkerhet