Toppkandidaterna inför kommunvalet 2022

De åtta främsta kandidaterna är spikade

Måndag 17 januari 2022

Under söndag 16 januari höll Liberalerna i Mjölby ett medlemsmöte för att fastställa toppkandidaterna inför kommvunalet 2022.

På mötet redovisade nomineringskommittén sitt förslag till lista inför valet till kommunfullmäktige 2022, ett förslag som bland annat baserades på provvalresultatet och dialog med kandidaterna utifrån deras respektive tankar om framtiden.

Efter en givande diskussion om olika aspekter och förhållningssätt inom den politiska världen beslutade mötet att till de åtta första positionerna på listan utse följande medlemmar, i angiven ordning.

1. Tobias Josefsson, Mjölby
2. Curt Karlsson, Mjölby
3. Gun-Inger Andersson, Sya
4. Kristin Kellander, Mantorp
5. Fredrik Rödström Nygren, Mjölby
6. Carina Johansson, Mantorp
7. Mikael Östergren, Mantorp
8. Amanda Gustafsson, Mjölby

Nytt förstanamn på listan är alltså Tobias Josefsson, 41 år, boende på landsbygden utanför Mjölby.

– Allt i livet är politik och det gäller inte minst för kommunpolitiken. Mycket i vår vardag är beroende av lokala beslut om förskolor, skolor, äldreomsorg, trafik, fritidsverksamheter, kultur och mer därtill. Därför känns det otroligt roligt för mig att få förtroendet att i kommunen få vara förstanamn för Liberalerna i Mjölby inför valet. Vi är ett parti som har väldigt mycket att bidra med genom många kloka och engagerade medlemmar, säger Tobias (bilden nedan).

– Vi fortsätter att sätta skolan först, eftersom vi vet hur otroligt viktig den är i livet. Jag vet att jag har mycket att bidra med inom politiken utifrån egen kunskap och egna upplevelser. Dessutom gäller det att lyssna på människor omkring sig och själv fundera utifrån det.

Två namn är nya bland de åtta översta på listan denna gång, Fredrik Rödström Nygren och Amanda Gustafsson. Dessutom gör en rutinerad politiker i form av Carina Johansson comeback på listan, vilket givetvis är glädjande för partiet.

Den resterande delen av listan till valet till kommunfullmäktige 2022, från plats nio, kommer att fastställas på föreningens årsmöte under tidiga våren. Den preliminära listan som nomineringskommittén fortsätter att arbeta med innehåller ett 20-tal namn och kan komma att kompletteras framöver.

För kontakt och frågor: mjolby@liberalerna.se